سوییت آپارتمان صلوات

وابسته به موسسه فرهنگی عروج اندیشه شیراز

سوییت آپارتمان صلوات

وابسته به موسسه فرهنگی عروج اندیشه شیراز


مناظر طبیعی بند گلستان

یکی از گردشگاه‌های مهم و با طراوت مشهد منطقه گلستان با جاذبه‌های طبیعی و مذهبی است و بند گلستان سازه‌ای آجری و عظیم است که بر ابتدای دره پر آب طرقبه و به فاصله 4 کیلومتری از آن جلب‌نظر می‌نماید. این بند تاریخی در دوره تیموری ساخته شده و با توجه به مرمت‌ها و بازسازی‌های اخیر هنوز زیبایی و استحکام خود را به مانند گذشته حفظ نموده است.

بند گلستان و دریاچه پشت آن در فصل بهار و تابستان منظره دلفریب و چشم‌نوازی را پدید می‌آورد. با وجود تسهیلاتی از جمله فروشگاه، رستوران، قایقرانی و... این مکان به عنوان یک منطقه گردشگری آبی بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.

مرجع: http://mashhadtourism.net




سد چالیدره

این سد بر روی یکی از سر شاخه‌های فصلی و کوچک حوزه آبریز گلستان واقع شده و عملیات اجرایی آن در سال 1376ش آغاز گردیده است. چالیدره با ارتفاع 34/5 متر و طول 150 متر و حجم مخزن 4/1 میلیون مترمکعب در سال 1381 به بهره‌برداری رسید. وجود این منبع عظیم آبی که از طریق رودخانه جاغرق تامین می‌گردد باعث مطلوبیت آب و هوا در این منطقه گردیده و دلیل وجود چشم‌اندازهای زیبای طبیعی در آن است. این مکان دارای تسهیلات و امکانات رفاهی برای گردشگران و علاقه‌مندان می‌باشد.

مرجع: http://mashhadtourism.net





سد کارده

سد کارده در زمره گردشگاه‌های آبی مشهد، در کیلومتر 20جاده این شهر به کلات بر روی رودخانه‌ای به نام کارده واقع شده است. مسیر دسترسی به این منطقه گردشگاهی از انتهای خیابان خواجه‌ربیع ممکن می‌باشد.

این سازه از نوع بتونی دو قوسی متقارن با ارتفاع 67 متر و طول تاج آن 144 متر است که توانایی ذخیره 44 میلیون متر مکعب آب را دارد. رودخانه کارده با جریان دایمی و مناظر بسیار زیبای چشم‌نواز کوهستانی یکی از زیباترین تفرجگاه‌ها به شمار می‌آید. در این مکان تسهیلاتی از جمله محل استراحت موقتی، سکو، فروشگاه و... برای زائرین و مسافران و شهروندان در نظر گرفته شده است.

مرجع: http://mashhadtourism.net







تور مشهد و چشمه آبگرم ایوب

روستای حاجی عبدالوهاب(معروف به ایوب) در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شهرستان بجنورد(مرکز استان) قرار گرفته است.در شمال این روستا چشمه طبیعی آب گرمی قرار دارد که به چشمه ایوب پیغمبر مشهور است. بطور کلی چشمه هاییکه آب گرم یا آب داغ را به سطح زمین می آورند،چشمه های آب گرم یا آب داغ نامیده می شوند و معمولا” چشمه ای را به عنوان چشمه آب گرم به حساب می آورند که دمای آ ب آن ،حدود ۵ تا ۶ درجه سانتیگراد از میانگین دمای محیط بیشتر باشد .دمای آب این چشمه نیز طبق بررسیهای کارشناسی صورت گرفته توسط دفتر مطالعات پایه آب استان در حدود ۳۶ درجه سانتیگراد و دبی آب آن ۵/۹ لیتر بر ثانیه است.

وجود این چشمه آب گرم و مشهور شدن آن به لحاظ خواص شفا بخشی موجب گشته تا همه ساله پذیرای تعداد کثیری از علاقه مندان از نقاط مختلف کشور باشد که اغلب بصورت خانوادگی به این مکان مسافرت نموده و از این آب استفاده می کنند.همچنین این چشمه نزد اهالی روستای ایوب و روستاهای اطراف از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هر روز پذیرای ایشان می باشد.البته در سالهای اخیر بدلیل ورود زیاد مسافر به این مکان و عدم فراهم بودن زیر ساختهای لازم نظیر سرویس های بهداشتی و مکانی جهت جمع و دفع زباله ها،آب آن دچار آلودگی شده است که می باید مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد.  امید است ثبت این اثر طبیعی ارزشمند در فهرست آثار ملی بتواند موجبات حمایت و حفاظت بیشتر از آن را فراهم نماید.

چشمه آب گرم ایوب در یک کیلومتری جنوب روستای حاجی عبدالوهاب از توابع دهستان گیفان ،بخش گرمخان شهرستان بجنورد قرار گرفته است.موقعیت اثر بر سطح دامنه های کم شیب شرقی ارتفاعات میسینو قرار گرفته که این ارتفاعات از جمله رشته کوههای کپه داغ در شمال خراسان است.بخش شرقی چشمه به مناطق جلگه ای در حاشیه رودخانه گیفان منتهی می شود.مناطق اطراف این رودخانه دره های باز میان کوهی است که استقرارهای روستایی و مزارع آنها در آن شکل گرفته است.بطور کلی موقعیت چشمه آب گرم ایوب از غرب به ارتفاعات کوهستانی و از شرق به مناطق هموار جلگه ای کنار رودخانه و از شمال و جنوب به دامنه های همجوار منتهی می شود.




دریاچه منطقه باغرود

باغرود منطقه و شهرکی سرسبز که در ۱۲ کیلومتری حومه شمال شهر نیشابور قرار دارد. دره‌ای که در آن رودخانه‌ای در جریان است و اطراف آن پوشیده از درختان میوه و گردو و چنار،گیلاس ،سیب و… می‌باشد. باغرود یکی از معروف‌ترین مراکز گردشگری طبیعی در نیشابور به شمار می‌آید. در این منطقه یک پادگان بزرگ نظامی و یک اردگاه بین‌المللی گردشگری (اردوگاه شهید رجایی) نیز قرار دارد. درآمد اصلی ساکنان از راه کشاورزی است و باغهای سرسبز و خاک حاصلخیر منطقه سفره های بی ریای آن مردم را رنگارنگ می سازد و رونق کشاورزی در منطقه باعث شده است عده کمتری روی به دامداری بیاورند. عده ای از ساکنان منطقه نیز در اردوگاه شهید رجایی مشغول کار هستند. همچنین مناظر زیبای کوهستانی و کوههای سر به فلک کشیده واقع در شمال منطقه همواره پذیرای طبیعت دوستان و کوهنوردان مشتاق است.







آبشار بوژان

آبشار بوژان نیشابور در استان خراسان شمالی واقع است. طبیعت شهرستان نیشابور که در دامنهٔ رشته‌کوه‌های البرز و بینالود و مناطق کوهستانی قرار دارند، از مراکز گردشگری به حساب می‌آیند شهرها و روستاهای دیزباد، خرو، بار، دررود و بوژان و غار و کوه ابراهیم ادهم از جمله مراکز گردشگری طبیعی نیشابور است.

بوژان نام روستایی است  با ارتفاع ۱۶۰۰ متر که در ۱۳ کیلومتری شمال شرق نیشابور و ۱۲۰ کیلومتری مشهد ، این روستای کوهستانی که در شکل دره مانندی در جنوب بینالود قرار گرفته دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل است. در مورد وجه تسمیه بوژان چند تا نظر  وجود داره: بوژان به معنای رشد کرده ..۲- نام گیاهی که برگهای ریز و ساقه های دراز داره..۳- ان در بوژان پسوند مکان است مثل چشمه ساران..مرغزاران…که میتونه برگرفته از درختان سرسبز و رودهای پرآبش.

ارتفاعات بلند، باغات سرسبز، آبشار، حواشی رودخانه و بافت مسکونی پلکانی، روستای بوژان را به یکی از مراکز مهم گردشگری شهرستان نیشابور تبدیل کرده است. باغ‌های میوه، پیرامون روستای بوژان گسترده شده‌اند که در فصول مختلف سال، چشم‌اندازهای رویایی و رنگارنگی پدید می آورند و دوستداران طبیعت را مشعوف می‌کنند. روستای بوژان، در دامنه ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود استقرار یافته است. دامنه ارتفاعات سرسبز و مرتعی بینالود از انواع گل‌ها و گیاهان دارویی و صنعتی پوشیده شده‌اند. چشم‌انداز دره سرسبز روستا و رودخانه جاری آن، همراه با منظره کشتزارها و باغ‌های گسترده، جلوه بسیار زیبا و تماشایی دارند که طبیعت گردان و گردشگران را به سوی خود جلب می‌کنند. حواشی رودخانه پرآب و دائمی بوژان، به ویژه در بهار و تابستان، مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت گردشگران است. آبشار بسیار زیبایی از ارتفاعات پیرامون روستا سرازیر می‌شود. طبیعت سرسبز اطراف آبشار با گل‌ها و درختچه‌های فراوان، زیبایی خاصی یافته است. در مسیر رودخانه بوژان، آبشارهای کوچک و بزرگ دیگری نیز وجود دارند که بر طراوت پیرامون آن می‌افزایند. در انتهای این روستا دره ای بزرگ لابلای صخره های بلند نفوذ نموده است که در امتداد این دره، رودخانه بوژان و آبشار زیبا و سفیدرنگ آن نمایان می شود. برای رسیدن به آبشار بوژان حدود دو ساعت پیاده روی از محل روستا لازم است. رودخانه بوژان به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر از کوه های گودزرد، بوژان و سیاه خانی سرچشمه می گیرد.